مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

Refresh Rate چیست و مناسب ترین عدد آن کدام است؟

0 529
زمان مطالعه : 8 دقیقه

از آنجایی که بسیاری فکر می کنند هر چه عددی بزرگتر باشد ، نشانه کیفیت بالاتر است. سازندگان تلویزیون ها نیز این را می دانند و اعدادی را بر روی محصولاتشان درج می کنند که وجود خارجی ندارند، البته در آن حوزه. این اعداد غیر واقعی در کنتراست تصاویر و نرخ به روز رسانی یا Refresh Rate بیش از همه به چشم می آید.

Refresh Rate چیست؟

اما باید استانداردی برای Refresh Rate یا نرخ به روز رسانی تصویر موجود باشد. در اینجا سوالی که پیش می آید این است که Refresh Rate چیست و چه تاثیری بر روی کیفیت تصاویر خواهد گذاشت؟ میزان فریم های مجزایی است که در یک ثانیه تعویض می شوند را Refresh Rate می نامند. این عدد با واحد هرتز بیان خواهد شد و اعدادی مانند 60 هرتز ، 120 هرتز و 240 هرتز را شامل می شود. هر چه تعداد دفعاتی که تصویری به روز خواهد شد بیشتر باشد ، کیفیت تصویر پخش شده بالا تر خواهد بود. البته این مساله زمانی مشهود و معلوم است که تصاویری با سرعت بالا به نمایش در آیند. اگر نرخ نوسازی پایین باشد، در امداد تصویر محو شدگی پدید خواهد آمد . با وجود اینکه برخی از کاربران به راحتی از این مساله چشم پوش یمی کنند، اما برای بسیاری آزار دهنده خواهد بود و چشم ها به سرعت خسته خواهند شد.
فناوری های کمکی برای Refresh Rate

فناوری های کمکی برای Refresh Rate

روش هایی برای حذف  محو شدگی ها « Motion Blur » موجود است ، که سازندگان برای روان تر شدن تصاویر از آنها استفاده خواهند کرد. البته تغییر در Refresh Rate و افزایش آن سبب بهتر شدن تصاویر و رفع محوشدگی خواهد شد. اما باید این را در نظر داشت که افزایش این عدد تاثیر بالایی بر روی قیمت محصول خواهد گذاشت. روش های موجود برای این مورد استفاده قرار می گیرند که بدون افزایش Refresh Rate مغز احساس کند که تصاویر با کیفیت به نمایش در خواهند آمد. اولین روشی که برای این کار صورت گرفت Backlight Flashing بود. با استفاده از این روش نور پس زمینه دستخوش تغییراتی خواهد شد. در این روش با تعویض هر فریم تصویر روشن و خاموش خواهد شد و این کار با سرعت بالا در حال انجام است تا برای کاربران قابل روئیت نباشد. این روش با تغییرات و اصلاحاتی به Backlight Scanning تغییر یافت. در این روش که با نام اسکن نور پس زمینه نیز معروف است، نقاط تاریک را شناسایی خواهد کرد و با تاریک کردن این نقاط اثر محو شدن کمتر به نمایش در خواهد آمد. هر دو روش بر روی نور پس زمینه تاثیر خواهد گذاشت و آن را کم خواهد کرد. ام روش سومی هم برای رفع این مشکل موجود است که در آن دربین تمامی فریم ها ، فریمی کاملا سیاه قرار می گیرد و محوی تصاویر را از بین خواهد برد روش دیگری که تنها برای نمایشگرهایی که رفرش ریت  120 هرتز یا 240 هرتز را دارند مناسب است نیز موجود است که در بین تمامی فریم های اصلی، فریمی دیگر را قرار خواهد داد و به این روش تصاویر را با کیفیت بالا و بدون محو شدگی به نمایش درخواهد آورد.
فناوری های کمکی برای Refresh Rate فناوری های کمکی برای Refresh Rate

آیا ممکن است نرخ نوسازی بالا درد سر ساز باشد؟

در هنگام دیدن منظره ای که اشیاء در آن با سرعت بالا درحال حرکت اند و یا دیدن مسابقات اتومبیل رانی که سرعت تنها عنصر موجود در تصویر است، دیدن تصاویر با این سرعت برای کاربران لذت بالایی را به همراه خواهد داشت . اما اگر فیلمی در حال نمایش باشد که سرعت آنچنان بالایی نیز ندارد پس از مدتی چشمان بیننده را با اختلالاتی مواجه خواهد کرد ، زیرا تصاویر بیشتر از آنچه که باید روان خواهند بود. این روان بودن بیش از حد فریم ها چشم را اذیت خواهد کرد. اما سازندگان تلویزیون ها در اکثر آنها به این موضوع فکر کرده اند و آن را به صورت قابل تنظیم قرار داده اند ، حتی در برخی حالات می توان این ویژگی را غیرفعال نمود. کاربران در حالتی به این ویژگی نیاز دارند که در حال تماشای فیلم و یا ویدئویی باشند که با سرعت 24 فریم در ثانیه را داشته باشد. پنل هایی که دارای نرخ به روز رسانی 60 هرتز و 120 هرتز کیفیت تصویر مطلوبی را به نمایش درخواهند آورد ، اما نمی توان از کیفیت ارائه شده توسط پنل های دارای رفرش ریت 120 هرتز چشم پوشی کرد و اختلاف بین این دو را نادیده گرفت. از این رو برای افرادی که در میان این اعداد گم شده اند و نیازی به راهنمایی دارند، باید گفت کیفیت تصویری که دسته 120 هرتز به نمایش در خواهند آورد و سرعتی که در تغییر فریم دارند مناسب ترین گزینه است. البته با توجه به فناوری ها و روش هایی که برای بالا رفتن کیفیت تصاویر موج.ود است سایر گزینه ها نیز می توانند مناسب باشند.
بالا Refresh Rate

Refresh Rate مناسب در کمپانی های مختلف

شرکت های مختلف برای ذکر عدد Refresh Rate ، عباراتی مختلف را به کار می گیرند . در اکثر مواقع در مقابل این اسامی عددی قرار می گیرد که در برابر با عدد ارئه شده در توصیف Refresh Rate نیست.

LG

شرکت ال جی برای تعیین Refresh Rate ، عبارت TruMotion را مورد استفاده قرار داده است. با وجود اینکه این کمپانی اطلاعات دقیق عددی در مقایسه با Refresh Rate اعلام نکرده است ، اما به طور تقریبی می توان گفت عددی برابر 60 هرتز می باشد. دومین اصطلاح به کار رفته در این شرکت Dynamic MCI است. به گفته ی ال جی در Dynamic MCI از سیستم «  Backlight Scanning» یا اسکن نور پس زمینه استفاده می شود.
TruMotion

Panasonic

شرکت پاناسونیک برای بهتر شدن کیفیت تصویر از پنل هایی استفاده کرده که دارای رفرش ریت 120 هرتز می باشند. همچنین برای بالا رفتن کیفیت تصاویر و رفع محو شدگی از فناوری Backlight Scanning بهره برده است.

Samsung

در اکثر محصولات سامسونگ از فناوری CMR که مخفف شده ی عبارت Clear Motion Rate می باشد سود برده شده است . در این فناوری به طور همزمان از Backlight Scanning و ایجاد فریم اضافی استفاده شده است و رفرش ریت با سرعت 120 هرتز صورت می گیرد. البته در این نمایشگرها یک پردازنده قدرتنمد نیز موجود است. در بسیاری از آنها علاوه بر این دو مورد پردازنده ای متوسط و یا پنلی دیگری با سرعت رفرش 60 هرتز نیز موجود است.

Sharp

در فناوری های جدید شرکت شارپ از فناوری AquoMotion استفاده می شود. به گفته ی سازندگان این شرکت در این فناوری رفرش ریت چهار برابر حالت اصلی خواهد شد. البته این شرکت در مورد گفتن عدد واقعی صادقانه برخورد کرده و عدد اصلی آن را برابر 60 هرتز اعلام کرده است. اما در کنار آن به حالت بهینه آن یعنی 240 هرتز نیز اسم برده است. می توان میزان Refrsh Rate این پنل ها را خوب توصیف کرد.

Sony

MotionFlow  از فناوری هایی است که شرکت سونی در محصولاتش از آن استفاده می کند. این فناوری Refresh Rate را تا چهار برابر افزایش خواهد داد. در MotionFlow از فناوری نور پس زمینه سود برده شده است.

تلویزیون های پلاسما به چه میزان Refresh Rate نیاز دارند؟

در پلاسما Refresh Rate
مقادیر و توضیحاتی که ارائه شد در مورد LCD ها صادق است و نمی توان این اعداد و ارقام را برای تلویزیون های پلاسما اعلام کرد. در اکثر این محصولات Refresh Rate با عددی بزرگ و برابر 600 هرتز بیان می شود. اما به علت تفاوت در تشکیل تصاویر این عدد آنچنان که نشان می دهد بزرگ نیست. در ساخت پنل های این نمایشگرها از گاز استفاده شده است و باید تحریک شوند تا نور ایجاد کرده و پخش نمایند. برای مشاهده تصاویر با کیفیت بالا و بدون محو شدگی لازم است اسن عدد در این تلویزیون ها بالا باشد.
در پلاسماها باید پیکسل ها با سرعت بالا تغییر وضعیت داده و روشن و خاموش شوند. هر تصویر برای ایجاد شدن در این نمایشگرها ها باید ده بار روشن و خاموش شود ، این در حال است که سیستم برق رسانی 50 تا 60 هرتز می باشد. از این دو عدد است که نرخ به روزرسانی برابر 600 هرتز به دست خواهد آمد. تصاویری که پشت سر هم می باشد در ابتدا تصاویری تیره و تارند ، اما زمانی که این 10 تصویر بر روی یکدیگر قرار گرفتند ، تصویری شفاف را ارائه خواهند داد. به این دلیل است که تصاویر در این نمایشگرها با نور کمتری از سایرین به نمایش در خواهند آمد. نحوه پردازش و به نمایش درآمدن تصاویر در این نمایشگرها به نحویست که به Refresh Rate بسیار بالایی نیازمند نیستند.

 

« حتما بخوانید  موتور اینورتر چیست و چه مزایایی دارد ؟

هرتز چیست ؟ و چه تاثیری در کیفیت تصویر دارد؟

هرتز چیست ؟ و چه تاثیری در کیفیت تصویر دارد؟ هرتز یعنی یک دور در ثانیه – یا یک دستور العمل در ثانیه که آن را با Hz نمایش می دهند.مقادیر بیشتر از هرتز عبارتند از کیلوهرتز یعنی 1000 هرتز KHz– مگاهرتز یعنی میلیون هرتز MHz و گیگا هرتز یعنی میلیارد هرتز GHz می باشند.

 

وقتی گفته می‌شود قدرت CPU شما 2.4 میلیارد هرتز است

یعنی این CPU قادر است در هر ثانیه 2.4 میلیارد دستورالعمل را پردازش کند. (منظور از پردازش دستورالعمل این است که مثلاً دو عدد باینری را با هم جمع کند و نتیجه را به دست آورد).

وقتی گفته می‌شود نرخ بازسازی صفحه در مانیتور شما 60 هرتز است

یعنی در هر ثانیه 60 بار کل صفحه مانیتور شما پیکسل به پیکسل از بالا به پایین با رنگ جدید جایگزین می‌شود. طبیعتاً 60 بار در ثانیه آنقدر سریع است که چشم شما احساس نمی‌کند و شما فکر می‌کنید دائماً یک صحنه ثابت دارید می‌بینید. در حالی که این صحنه حداقل 60 بار در هر ثانیه دوباره بازسازی می‌شود. (هر چه این گزینه را روی عدد بیشتری تنظیم کنید، چشم شما کمتر چشمک‌زدن‌های مانیتو را احساس می‌کند و چشم شما کمتر خسته می‌شود، پس همین حالا آن را به نهایت عددی که پشتیبانی می‌کند، افزایش دهید تا چشمانتان راحت شود)

یا مثلاً وقتی گفته می‌شود فرکانس یک سیگنال که به گوشی موبایل شما یا رادیوی شما می‌رسد، 9 میلیون هرتز است
یعنی میدان آن موج در هر ثانیه 9 میلیون بار تغییر می‌کند. (در تعریف ساده‌تر می‌شود گفت آن موج 9 میلیون بار در ثانیه مولکول‌های هوا را جا به جا می‌کند و این جا به جا شدن به گوشی شما می‌رسد و ترجمه می‌شود به لرزش‌های کمتر که گوش شما بتواند بشنود)
امیدوارم مفهوم فرکانس به خوبی مشخص شده باشد. فرکانس یعنی تکرار یک کار در ثانیه. حالا این کار ممکن است در هر مبحثی چیز متفاوتی باشد.

هرتز چیست؟

هرتز واحد اندازه گیری سیگنال است برای مثال اگر یک ولتاژ AC در هر ثانیه یک بار از صفر به حد اکثر مثبت برسد و بعد دوباره به صفر برسد و دوباره به حد اکثر منفی برسد و دوباره صفر شود می گوید که این سیگنان 1 هرتز است. و اگر در هر ثانیه این کار بیشتر تکرار شود هرتز ولتاژ بیشتر میشود.

نرخ فریم:

برای تولید اثر 3 بعدی که توسط تلویزیون 3 بعدی از نوع عینک فعال مورد نیاز است، باید تلویزیون 3D قادر به پشتیبانی نرخ فریم حداقل 120 هرتز باشد تا بتواند نرخ فریم 60 هرتز را برای هر چشم فراهم کند. با افزایش نرخ فریم، تلویزیون 3D می تواند تصاویر صاف و با کیفیت همانند تلویزیون 2 بعدی 120 هرتزی را فراهم کند.
نمایشگرهای پلاسما دارای یک تکنولوژی درایو خاص که از 480 هرتز شروع شده و می تواند تا 700هرتز اضافه شود می باشند که باعث می شود این تلویزیون ها قابلیت برآورده کردن نیاز یک تلویزیون 3D را داشته باشند.

سخن آخر

اعداد تنها وسیله سنجش در مورد محصولات و ویژگی ها نیستند و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرند. طراحان و سازندگان این محصولات برای افزایش کیفیت تصاویر روش های زیادی را به کار برده اند که در افزایش کیفیت آنها تاثیر بالایی گذاشته است. در مورد Refresh Rate نیز این قضیه صادق است. تولیدکنندگان بر روی پنل نمایشگرها از فناوری هایی استفاده می کنند ، که به روان بودن بیشتر تصویر و عدم ایجاد محو شدگی بر روی تصاویر کمک خواهد کرد. این رو پنلی با سرعت رفرش 60 هرتز می تواند تصویری با کیفیت در حدود120 هرتز را ایجاد نماید. در این موارد برخی از تولید کنندگان به جای ذکر عدد 60 هرتز از 120 هرتز استفاده می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .